Algemeen
Herkenbaar?
Parkeeroverlast, hardrijders in de wijk, onveilige schoolroutes, protesten tegen laadpalen of verzoeken om verkeersmaatregelen zoals drempels en zebrapaden. Bewoners kloppen vaak aan bij de gemeente, soms in alle redelijkheid maar ook vaak met emotie of onbegrip. Als professional ben jij degene die het gesprek aangaat en met oplossingsrichtingen komt. Maar hoe doe je dat zorgvuldig, doeltreffend én met draagvlak?
Effectief communiceren met bewoners en stakeholders
In deze tweedaagse cursus leer je hoe je slim en professioneel omgaat met betrokken en soms kritische bewoners en andere stakeholders. Je krijgt concrete handvatten en veel oefening om de vraag achter de vraag te achterhalen, emoties te herkennen en erkennen, en uiteindelijk te komen tot gedragen, uitvoerbare aanpak, ook als je geen oplossing kunt bieden. Je leert hoe je jouw gesprekstechnieken én schriftelijke reacties aanscherpt, zodat je zelfverzekerd en effectief optreedt in gesprekken en correspondentie.
Vandaag geleerd, morgen toegepast. Je merkt het direct in je dagelijkse werk.
Na deze dag:
- kan je beter omgaan met klachten, zorgen én emoties van bewoners en andere stakeholders;
- analyseer je snel en scherp wat het echte probleem is (de vraag achter de vraag).
- weet je hoe je tot een goed onderbouwde afweging van oplossingsrichtingen komt, waar bewoners zich in herkennen en die zij makkelijker accepteren, zelfs als het antwoord nee is. Je krijgt hier praktische handvatten voor, zodat je met vertrouwen en overtuiging het gesprek kunt aangaan.
- heb je jouw schriftelijke vaardigheden verbeterd, zodat jouw reactie helder, professioneel én empathisch is.
Werkwijze: leren door te doen
De cursus is interactief en praktijkgericht. We werken ook met eigen cases van deelnemers en oefenen gesprekken met een ervaren trainingsacteur. Je krijgt direct feedback waarmee je direct aan de slag kunt.
Programma
Dag 1: Van signaal naar de echte vraag
- Hoe achterhaal je de vraag achter de vraag?
- Omgaan met emoties: erkennen, hanteren en de-escaleren
- Structuur in het gesprek: van probleem naar oplossing of het accepteren van een nee
- Probleemverkenning: het echte inhoudelijke probleem en de kern helder krijgen
- Praktische handvatten voor effectieve maatregelen en onderbouwing ervan
Dag 2: Communicatie die werkt
- Schriftelijke afhandeling van meldingen: helder, empathisch en professioneel, aan de hand van eigen uitgaande correspondentie van de deelnemers
- Emoties erkennen en uitleiden
- Werken met eigen praktijkcases: oefenen met een acteur in (lastige) gesprekken
- Feedback en reflectie: wat neem jij morgen mee in je werk?
Docenten
Lesdata en locatie
Lesdata (2 dagen): 6 en 20 november 2025
Locatie: Utrecht
Voor wie?
Deze cursus is bedoeld voor beleidsmedewerkers, projectleiders en andere professionals die werken in verkeer en mobiliteit. Werk je regelmatig samen met bewoners en andere stakeholders? Dan is deze cursus onmisbaar.
Kosten
Lesgeld: € 1.945,- exclusief BTW.
(digitaal) Lesmateriaal en lunch zijn bij de prijs inbegrepen.