Wil je meer weten over onze ervaringen met de iVRI? Of heb je vragen over deze of andere slimme mobiliteitsoplossingen? Neem gerust contact met ons op.

DTV en AWV zetten flinke stappen bij uitrol iVRI in Vlaanderen
In Nederland is de iVRI inmiddels niet meer weg te denken. Ook Vlaanderen is volop bezig met de uitrol van de iVRI binnen het Mobilidataprogramma. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is de grootste wegbeheerder in Vlaanderen. DTV ondersteunt het AWV bij de uitrol van het nieuwe type verkeerslicht. Joost Hermans, adviseur Smart Mobility bij DTV, verzorgt de monitoring van de installaties en vertelt meer over de voortgang en werkzaamheden.
Het areaal van AWV verspreidt zich over het gehele Vlaamse grondgebied. Inmiddels zijn meer dan 150 volledig uitgeruste iVRI’s – inclusief ITSApp – operationeel.
Samenwerking
Het beheer van de verkeerslichten heeft AWV verdeeld over vijf uitvoerende afdelingen die overeenkomen met de Vlaamse provincies. Omdat de eerste uitrol van de iVRI specialistische kennis en nauw contact met leveranciers vereist, heeft AWV gedurende de looptijd van het mobilidata programma een gespecialiseerd team samengesteld. Joost Hermans: “We betrekken de medewerkers van de provinciale afdelingen steeds actiever bij de uitrol en het beheer van de iVRI’s, zodat zij dit uiteindelijk zelfstandig kunnen uitvoeren.”
Uitdagingen
Maar wat zijn nu uiteindelijk de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen als het gaat om (i)VRI’s? Volgens Joost zijn die niet erg groot. “Uiteindelijk is het grotendeels dezelfde materie. Ikzelf was de Nederlandse situatie gewend en moest in mijn begintijd bij AWV wel even wennen aan de Vlaamse standaarden voor signaalgroepen en de detectoren. Maar de iVRI-uitdagingen – zoals bijvoorbeeld het verbinden van voldoende weggebruikers, het omgaan met onnauwkeurigheid van GPS-signalen en het wennen aan de overstap naar een nieuwe regelfilosofie – hebben in Nederland en Vlaanderen een vergelijkbaar karakter.”
De ondersteuning van DTV voor AWV is zeer breed opgezet en bestaat uit:
- Het periodiek monitoren van de werking van de ITSApps ten opzichte van de beleidsdoelstellingen.
- Het opvolgen van klachten en meldingen van weggebruikers.
- Het analyseren van de KPI’s met behulp van iVRI Insights.
- Het ontwikkelen van de verkeerscentrale ABBAVISU, zodat de iVRI-verbindingen daarin goed te monitoren zijn.
- Het bewaken van de betrouwbaarheid en prestaties van de ITSApps.
- Het verkeerskundig beheer van de installaties.
- Het overdragen van kennis over de iVRI binnen de organisatie.
Anne Verwimp, projectingenieur bij AWV, geeft een doorkijkje naar de toekomst: “AWV heeft als doelstelling om het aantal werkzame iVRI’s op korte termijn uit te breiden naar 250 installaties. De inzet en expertise van Joost helpt ons om het verkeerskundige en technische beheer van deze installaties in te bedden in onze organisatie.”

Foto’s bij artikel: (c) Agentschap Wegen en Verkeer
Wat zijn intelligente verkeerslichten?
Wanneer bestaande verkeerslichten worden uitgerust met intelligente technologie kunnen zij communiceren en permanent informatie uitwisselen met andere intelligente verkeerslichten, weggebruikers, dynamische verkeersborden, sensoren op kruispunten of van auto’s en navigatie-apps. Door deze tweerichtingscommunicatie krijg je als weggebruiker informatie, maar tegelijk voed je het netwerk met informatie door jouw verplaatsingsgedrag.
Bekijk de video van Mobilidata over intelligente verkeerslichten:
De verschillende toepassingen
Intelligente verkeerslichten bieden verschillende toepassingen voor weggebruikers:
- Meer groen licht (o.a. voor fietsers, hulpdiensten en OV)
- Voorrang voor vrachtwagens, een groep fietsers/voertuigen (onder bepaalde voorwaarden)
- Voorrang voor fietsers bij slecht weer
- Betere afstemming van verkeerslichten op het verkeer
Bron: Mobilidata
Ook interessant

18 mrt 2025
DTV helpt Harderwijk bij analyseren van lokale hoofdwegenstructuur
Bekijken

13 jan 2025
Even voorstellen: Joey Kamsteeg
Bekijken

20 dec 2024
Kerstgroet 2024
Bekijken

16 dec 2024
Een overzicht van verkeerskundige evenementen in 2025
Bekijken

05 dec 2024
Even voorstellen: Carmen Linssen
Bekijken

03 dec 2024
Uitnodiging netwerkbijeenkomst: toepassen STOMP-principe in VRI-beleid
Bekijken

26 nov 2024
10 jaar partnership DTV en provincie Noord-Brabant
Bekijken

25 nov 2024
Even voorstellen: Nadja Wilberink
Bekijken

14 nov 2024
DTV op Nationale Verkeer Expo: ontmoet onze experts in VRI en Slimme mobiliteit
Bekijken

05 nov 2024
Rol verkeerslichten in multimodaal netwerkkader: van data naar actie!
Bekijken