DTV Academy ontwikkelt leertraject regio data-ondersteund fietsbeleid voor Zuidoost Brabant

In Brainport Bereikbaar werken 21 gemeenten en andere partijen in Zuidoost Brabant samen aan een fietsimpuls. Het doel is om het fietsgebruik in de regio de komende jaren te laten groeien. Er zijn verschillende soorten fietsdata beschikbaar om het fietsbeleid te ondersteunen, maar de regio heeft behoefte aan vaardigheden en tools om die data optimaal te kunnen benutten. DTV Academy helpt in de ontwikkeling van een leertraject.

Nu de regio Zuidoost Brabant het fietsen een impuls geeft, is de berg fietsdata die door de jaren heen is verzameld een potentiële goudmijn. Alleen hoe ontsluit en gebruik je die data om effectiever, slimmer en beter onderbouwd fietsbeleid te maken en de juiste fietsprojecten uit te voeren? Met die vraag kwam de regio onder aanvoering van Marcel van Den Elzen bij DTV Academy uit, met als onderliggend verzoek om een leertraject uit te werken en te begeleiden. Natalie Veenkamp, Adviseur DTV Academy, noemt zo’n leertraject een slimme en logische stap.

Diepte-interviews

Om precies in kaart te krijgen waar de behoeften van de gemeenten in Zuidoost-Brabant liggen, startte Natalie met haar team met een oriënterend onderzoek. Aan de hand van zes representatieve diepte-interviews zijn vertegenwoordigers uit de regio bevraagd naar hun pijnpunten, en wat zij nodig hebben om data ondersteund fietsbeleid te maken en met de juiste fietsprojecten aan de slag te gaan. “Veel kleinere en middelgrote gemeenten weten onvoldoende waar ze de data kunnen vinden, wat ze ermee kunnen doen en op welke manier in het beleidsproces. De medewerkers van lokale overheden zijn er niet voor opgeleid, hebben een drukke agenda, of missen de juiste tools.”

Onderbouwing van fietspotentie

Onder het mom van ‘vandaag geleerd, morgen toegepast’ organiseerde DTV Academy vervolgens twee workshops. Uit de eerste workshop bleek dat gemeenten graag willen weten wat de meerwaarde van de verbetering of aanleg van een fietsroute is. “De gemeenten zijn echt op zoek naar de onderbouwing van de fietspotentie”, zegt Natalie. “Ook willen ze graag het effect van maatregelen kunnen meten.”

Tools

Op basis van de behoefte van de deelnemers uit de regio, werden in de tweede workshop twee concrete tools uitgelicht die aansluiten bij de vragen van de deelnemers. Henk Tromp van Move Mobility presenteerde de mogelijkheden van de MOVE Meter. De MOVE Meter is een tool die op basis van kaartbeelden knelpunten en het effect van infrastructurele verbeteringen op de fietspotentie in beeld brengt. Joost de Kruijf van SmartwayZ.nl liet de mogelijkheden van de DigiTwin zien, die de Brabantse gemeenten ter beschikking hebben, waarin het huidige fietsgedrag in beeld wordt gebracht. “Tijdens de workshop konden de deelnemers live meeklikken in de tool en zo een idee krijgen hoe de techniek werkt en welke informatie ze eruit kunnen krijgen.

Vervolgstappen

Het blijft niet bij de twee workshops. Marcel van Den Elzen gaat, namens de deelnemers uit Zuidoost Brabant, met de regio en provincie in overleg over mogelijke toegang tot de tools voor gemeenten in de regio zodat ze zelf aan de slag kunnen gaan. Natalie: “Ook staat nu op de agenda hoe de 21 betrokken gemeenten de benodigde data voortaan op uniforme wijze gaan verzamelen: de voorwaarde voor een collectieve inwinning en verwerking.”

Hulplijn

Uit het traject kwam nóg iets naar voren. Medewerkers die met data willen werken, zitten te springen om een hulplijn op het moment dat ze data willen gebruiken om effectiever, slimmer en onderbouwder fietsbeleid en fietsprojecten te ontwikkelen. Natalie: “over welke vorm van hulp mogelijk is als die behoefte er is vanuit een gemeente. Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van een regionale helpdesk. Deze kan helpen bij het goed formuleren van de beleidsvraag, het beantwoorden ervan met behulp van data en/of hen doorverwijzen naar een specialist. Hulp bij het goed formuleren en beantwoorden van de beleidsvraag met behulp van data is wenselijk, zo blijkt uit de workshops.”

Blauwdruk

Natalie Veenkamp heeft hoge verwachtingen van het leertraject. Ze ziet het als een mogelijke blauwdruk voor vergelijkbare leertrajecten in andere regio’s. “Het datagedreven in kaart brengen van fietspotentie en meten van de effecten van verschillende maatregelen heeft veel waarde voor de fietsimpuls in Nederland”, besluit Natalie.

Natalie Veenkamp

Wil je meer weten over het leertraject voor data-ondersteund fietsbeleid? Of over de mogelijkheden om een vergelijkbaar traject op te zetten of begeleiden? Neem dan contact met me op!

Neem contact op met Natalie