In gesprek met docent Lars Nederlof: “Bij ons leer je de redenen achter verkeerswetgeving”

Binnen de Post-mbo en Post-hbo opleidingen Verkeerskunde van DTV Academy zit ook het vak ‘Verkeerswetgeving’. In dit vak leer je op hoofdlijnen hoe de verkeerswetging in elkaar steekt. Ook leer je hoe een goed verkeersbesluit het verschil maakt voor een gemeente én hoe je er een opstelt. Docent Lars Nederlof legt het uit aan de hand van een actueel voorbeeld.

Van Alkmaar tot Zundert: bijna elke gemeente in Nederland denkt na over de plaatsing van laadpalen voor elektrisch vervoer. Hoewel de aantallen verschillen, zijn gemeenten vooral bezig met de vraag wat de beste locaties zijn. En belangrijker nog: hoe zorgen ze ervoor dat bewoners en andere belanghebbenden de locatie ook omarmen? Immers: iedereen is voor elektrisch rijden, maar die openbare laadpaal hoeft vaak niet voor hun deur. “Om die redenen bestaat het . Daarin motiveer je als gemeente waarom een locatie geschikt is, of juist niet”, zegt Lars Nederlof. Lars is verkeerskundig adviseur bij Improva en verzorgt lessen bij DTV Academy over ‘Juridisch wegbeheer in de praktijk’. “In een verkeersbesluit regel je bovendien hoe mensen bezwaar kunnen maken tegen de plaatsing van laadpalen.”

Oog voor de praktijk

Hoe je zo’n verkeersbesluit opstelt, dat leer je bij Lars. “We geven deelnemers inzicht in het complete proces, van wat er voorafgaat aan een verkeersbesluit tot de daadwerkelijke plaatsing. Je leert hoe je een verkeersbesluit zo schrijft dat de besluiten ook verdedigbaar zijn als er bezwaren komen.” Lars merkt dat volgers van de Post-mbo en Post-hbo opleidingen Verkeerskunde vaak eerst nog huiverig zijn voor zijn vak verkeerswetgeving. “Ze denken dat ze alle wetsartikelen uit hun hoofd moeten leren. Maar dat kan natuurlijk niet in twee of drie dagdelen. Ik pak de highlights eruit en stop ze in een prettige, luchtige verpakking.” Hij zorgt ervoor dat cursisten de vertaalslag naar de praktijk kunnen maken. Op basis van concrete casussen laat hij zien hoe onder andere een goed verkeersbesluit het verschil kan maken. “Veel mensen die de opleiding volgen werken bij overheden, die hebben genoeg voorbeelden in hun achterzak zitten waarmee we aan de slag kunnen.”

Bouwstenen

Na de module ‘verkeerswetgeving’ weten cursisten niet alleen hoe ze concreet een verkeersbesluit kunnen opstellen, maar ook waar ze de benodigde bouwstenen voor zo’n besluit moeten zoeken. Bovendien krijgen de cursisten inzicht in het belang van een verkeersbesluit. “Je leert waarom je de dingen doet zoals ze zijn bedacht in de wetgeving”, zegt Lars. Wie daarna toch nog meer de diepte in wil, kan nog een maatwerkcursus krijgen. Hij merkt dat het vak en mogelijke vervolgcursussen goed aanslaan. “Verkeerswetgeving lijkt niet erg sexy. Toch leveren verkeersbesluiten een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het beleid in je gemeente. Vaak krijg ik na afloop te horen: verkeerswetgeving is toch heel interessant.”

Over Lars Nederlof

Lars Nederlof is verkeerskundig adviseur bij Improva. Naast zijn werk als opleider huren overheden hem vaak in om zijn verkeerskundige expertise, bijvoorbeeld bij het opstellen en uitvoeren van verkeersbesluiten. Voordat hij bij Improva werkte, was Lars verkeerskundig adviseur bij diverse gemeenten. “Het leukst van het opleiden? Je krijgt met veel verschillende mensen te maken. Het zijn beleidsmakers, maar bijvoorbeeld ook politieagenten. En laatst een badmeester die zich binnen zijn gemeente wilde laten omscholen.”