10 jaar partnership DTV en provincie Noord-Brabant

In de afgelopen 10 jaar verzorgde DTV het verkeerskundig iVRI beheer van de provincie Noord-Brabant. Nu de opdracht is afgerond, blikken Michiel Coppens, adviseur Smart Mobility bij DTV en Dennis Huijbers van de provincie terug op wat er samen is bereikt. “We hebben op het vlak van iVRI ontelbare stappen gezet.”

Ruim tien jaar geleden klopte de provincie Noord-Brabant voor het eerst aan bij DTV. Die eerste simpele vraag over het oplossen van een klacht bij een verkeersregelinstallatie, groeide al snel uit tot een hele serie vragen. De adviesfunctie van DTV werd zo groot, dat besloten werd tot een partnership. Daar ging wel eerst een openbare aanbesteding aan vooraf die DTV won. Michiel Coppens, adviseur Smart Mobility bij DTV, was er vanaf het prille begin bij. “De provincie koos voor ons vanwege onze expertise in verkeerskundig- en functioneel VRI beheer. Wij weten wat je met intelligente verkeersregelinstallaties kunt doen én hoe je dat softwarematig mogelijk maakt. Verder zijn we onafhankelijk, want we bieden zelf geen producten aan.”

De komst van iVRI

De provincie had de kennis van DTV nodig bij de implementatie van de eerste tranche iVRI: het met behulp van nieuwe datastromen gericht sturen van verkeersstromen. Coppens: “Bij de uitrol van iVRI’s komt veel kijken. Het is geen kwestie van instellen en klaar. Het is monitoren en finetunen, want de situatie op straat verandert continu en je moet het hele areaal daarop aanpassen. Bovendien zijn iVRI-standaarden aan verandering onderhevig.” Een belangrijke stap die de provincie samen met DTV zette, was het upgraden van dataverbindingen van inbelverbindingen naar high speed (glasvezel)verbindingen.

Toen de eerste uitrol van iVRI in volle gang was, kwam Dennis Huijbers als Themabeheerder iVRI bij provincie Noord-Brabant werken. In een mentor-gezel constructie maakten Coppens en Huijbers samen een inhoudelijke sprong. Het resultaat: de nieuwe iVRI kon snel in gebruik worden genomen. Huijbers: “Het was erg waardevol om samen op te trekken. Ik kon Michiel moeilijke vragen stellen terwijl ik ondertussen het onderwerp en de provinciale organisatie leerde kennen. In korte tijd hebben we veel bereikt.”

Van beleid naar de praktijk

Met de iVRI’s in werking, moest de bewustwording bij de interne organisatie groeien ten aanzien van het belang van het goed presteren van de slimme verkeersregelinstallaties. ”We hebben de provincie geholpen prestatie-indicatoren op te stellen. Zo waren er indicatoren nodig om het beleid uit het multimodaal netwerkkader te vertalen naar concrete toepassingen op straat. Als je afspreekt dat voetgangers of fietsers vaker voorrang krijgen boven de auto, dan moet je ervoor zorgen dat de iVRI’s daar ook naar handelen”, zegt Coppens. Huijbers benadrukt dat DTV ook secretarieel en inhoudelijk hielp om het programma van eisen jaarlijks bij te stellen. “We haakten aan bij de nieuwste beleids- en technische ontwikkelingen. Ook voerden we onze jaarlijkse ervaringen als verbeteringen door.”

-

Een bereikbare provincie

Een van de concrete cases waar Coppens nauw bij betrokken was, was de aanleg van een wisselstrooksysteem bij de Efteling. “Door middel van het meten van verkeer bepaalt het systeem zelf of voorrang gegeven wordt aan in- of uitrijdend verkeer, door middel van het beschikbaar stellen van meer rijstroken in een bepaalde richting.” Een uitdagend project, omdat ook de verkeerslichten op de provinciale weg interacteren met de aan- en afvoer van verkeer gaande of afkomstig van de wisselstroken. Een andere highlight noemt Coppens de realisatie van de N69 bij Veldhoven. “Taak was om de iVRI’s aan de provinciale weg te laten voldoen aan de eisen van provincie, binnen een project dat door de gemeente werd gerealiseerd. Een weg die compleet nieuw werd aangelegd, iets wat niet vaak meer voorkomt. Maar ook waar RWS, provincie, gemeente (en ASML) samen moesten komen tot de optimale oplossing”.

Detectielussen

Hoe breed de adviesrol van DTV in de afgelopen 10 jaar was, blijkt ook uit de bemiddelende rol bij detectielusstoringen in de provincie. Coppens: “Bij storingen in de lussen moet de onderhoudsaannemer die oplossen. Echter bleek er veel onduidelijk over wanneer sprake was van een daadwerkelijke storing en wie er verantwoordelijk was. Er was veel discussie of een storing het gevolg was van een technisch of functioneel defect. In goed overleg hebben we kwartaaldoelen opgesteld. Inmiddels zijn er steeds minder (langdurige) storingen, en presteert het iVRI-areaal verkeerskundig aanzienlijk beter.” Goed werkende detectielussen zijn van essentieel belang voor de kwaliteit van het netwerk.

Een van de recente speerpunten in het iVRI-beleid is het omgaan met privacy en security. “De Autoriteit Persoonsgegevens is strenger geworden ten aanzien van persoonsgegevens die je verzamelt met iVRI’s en vervolgens verstrekt. In combinatie met detectielussen kun je onder meer snelheid uitlezen en zien of weggebruikers door rood rijden”, zegt Coppens. Dat is waardevolle informatie voor onder meer politie en verzekeraars. De provincie is terughoudend in het verstrekken van deze mogelijke herleidbare gegevens.

-

Partnership

Dennis Huijbers heeft in zijn rol als Themabeheerder iVRI zijn organisatie helpen veranderen door de jaren heen. “We schakelen over naar een regievoerende organisatie. Dat betekent dat we overgaan op contractmanagement, waarbij we minder sturen op de individuele werkzaamheden en meer op de procesmatige voortuitgang en resultaten.” De nieuwe constructie betekent dat sinds deze zomer de prettige samenwerking tussen DTV en de provincie tot een einde is gekomen. Huijbers besluit: “We zijn heel tevreden over het langdurige partnership met DTV. We hebben op het vlak van iVRI heel veel stappen gezet. Als provincie zijn we nu echter overgestapt op een integraal elektrotechnisch onderhoudscontract. We maken dus minder gebruik van individuele inhoudelijke verkeerskundige kennis en iVRI onderhoud.”

-
Michiel Coppens

Wil je meer weten over ons werk voor de provincie Noord-Brabant? Of heb je een andere vraag over verkeerskundig iVRI-beheer?

Neem contact op met Michiel