Bingo! Creatieve fietscampagne voor Noord-Veluwe Bereikbaar

Het programma Noord-Veluwe Bereikbaar is een samenwerking van de acht gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek en Putten. Met dit programma willen de gemeenten slim en duurzaam reizen stimuleren en daarmee een beter bereikbare regio dichterbij brengen. Er liggen serieuze kansen voor fietsstimulering, uit onderzoek is gebleken dat nog erg veel korte ritten met de auto worden gedaan. DTV heeft voor Noord-Veluwe bereikbaar daarom een campagne ontwikkeld, die aansluit op de landelijke campagne ‘Da’s zo gefietst!’. 

Een 0-meting in maart 2024 bevestigde dat er potentie is voor modal shift in de regio. 74% van de bijna duizend respondenten gaf aan te denken zonder auto te kunnen voor korte ritten in de buurt.  En maar liefst 96% meldde fietsen prettig te vinden.  

Fietsen om bingo te halen

Ruggengraat van de fietscampagne vormde de FietsBINGO! Maar liefst veertig locaties in de regio fungeerden hiervoor als ‘stempelpost’. In de periode april tot en met oktober konden inwoners uit de regio met 5 stempels een ‘volle kaart’ bij elkaar fietsen. Onder de inzendingen zijn maandelijks degelijke fietstassen verloot. De actie trok bij de lancering begin april veel aandacht, tot aan landelijke media toe. Er zijn inmiddels meer dan 25.000 bingokaarten verspreid over de acht gemeenten en in elke gemeente is een promoteam ingezet om de bingo nog verder onder de aandacht te brengen. DTV heeft inzendingen uit alle gemeenten ontvangen, met deelnemers tussen de 9 en 80 jaar.  

Spandoeken om automobilisten te prikkelen

Naast een directe prikkel om op de pedalen te stappen, zijn met spandoeken in de openbare ruimte automobilisten aangemoedigd een volgende keer de auto te laten staan. Met verwijzingen naar lokale bestemmingen in combinatie met korte reistijden is deze doelgroep aangesproken: even naar het centrum, of naar het zwembad? Da’s zo gefietst!  

De effectmeting laat zien dat de campagne veel herkend wordt: 16% van de respondenten herkende de Fietsbingo en meer dan 20% herkende de spandoeken. Ook in de attitudes ten opzichte van de fiets voor korte ritten is een positieve tendens te herkennen. Het aandeel respondenten dat aangeeft zonder auto te kunnen voor korte ritten is bijvoorbeeld toegenomen van 74% naar 79%.

De regio komt in beweging

Joris Finke, beleidsmedewerker verkeerszaken bij de gemeente Putten trad namens Noord-Veluwe Bereikbaar op als opdrachtgever voor de fietscampagnes. “We zijn erg tevreden over de manier waarop DTV de campagne heeft uitgewerkt en uitgevoerd. Er is echt wat in beweging gezet in de regio. Samen met de prettige samenwerking is dat voor ons reden om de campagnes ook in 2025 door te zetten.” 

Harmen Krusemeijer

Wil je in jouw gemeente ook aan de slag met het stimuleren van slim en duurzaam reizen? We denken graag met je mee. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Neem contact op met Harmen