Studiedag GIS en verkeer 2023: “Onmisbaar voor GIS-specialisten en verkeerskundigen”
Geografische informatiesystemen worden belangrijker voor verkeerskundige analyses en visualisaties. Toepassingen worden steeds geavanceerder en mooier. Hoe verkeersveilig is jouw stad of regio? Hoe goed is het wegennet voorbereid op rijhulpsystemen (ADAS) in de auto? Waar ontbreken goede fietsverbindingen? Een goede kaart vertelt het je precies. Op 29 november organiseert DTV Consultants de eerste Studiedag GIS & Verkeer in Utrecht. Carl Stolz is teamleider Data & Development en tevens dagvoorzitter. Hij vertelt waarom deze dag onmisbaar is voor GIS-specialisten en verkeerskundigen.
Op basis van allerlei eigenschappen van de weg toont een Geografische informatiesysteem (GIS) precies welke wegvakken en kruispunten om extra aandacht vragen. Denk aan snelheid, openbare verlichting, belijning en verkeersstromen. Maar hoe voeg je al die relevante eigenschappen samen in één begrijpelijke verkeerskundige kaart en waar haal je de informatie vandaan? Carl Stolz: “Hoe beter de GIS-analyse, hoe nauwkeuriger je inzichten. De mogelijkheden en uitdagingen van GIS voor verkeerskundige toepassingen vormen de inspiratie voor de eerste studiedag GIS en Verkeer. We doen steeds meer met GIS en verkeer, het is hoog tijd om samen die kennis uit te wisselen.”
“Een goede kaart helpt prioriteren en geven handelingsperspectief.”
De ideale kaart
Om een goede kaart te maken voor een verkeerskundig vraagstuk zijn vaak flink wat bewerkingen nodig. De beschikbare kaartlagen bieden immers elk slechts één stukje informatie. Carl Stolz: “De uitdaging is om bronnen zo te combineren dat je één kaart krijgt waar je wat mee kunt.” Hij droomt soms van een universele kaart of een methode die voor elk vraagstuk uitkomst biedt. “Zo’n universeel wegennet in GIS houdt rekening met het voortdurend veranderende karakter van wegen, is ‘uitklapbaar’, multimodaal, vrij van grenzen, compleet, actueel en accuraat.”
Elkaar inspireren
Hoe Carl Stolz een universele kaart precies voor zich ziet, vertelt hij op de eerste Studiedag GIS en verkeer die op 29 november plaatsvindt. Als dagvoorzitter gaat hij in op de mogelijkheden en uitdagingen in het vakgebied en zijn droom van de ideale kaart. “Het idee van de tweejaarlijkse studiedag is kennisuitwisseling en best practices delen, specifiek voor de wereld van verkeer en mobiliteit. We denken dat er behoefte is aan een netwerk van experts om ervaringen te delen.”
Het programma
Hoewel het programma nog officieel bekend wordt gemaakt, licht Carl Stolz alvast een tipje van de sluier op:
- ADAS-kaart (Advanced Driver Assistance System): verschillen tussen fysieke en digitale infrastructuur waar ADAS gebruik van maakt.
- Monitoring verkeersveiligheid op basis van data uit voertuigen zoals rembewegingen, op een slimme manier gecombineerd met andere data.
- Wat als de data uit de kaartlagen die je gebruikt niet kloppen?
- Kaarten worden steeds mooier, tot zelfs digital twins. Wat is de rol van de GIS-specialist?
“De Studiedag GIS & verkeer is voor zowel GIS-specialisten met affiniteit voor verkeer als verkeerskundigen een onmisbaar evenement. Het belooft een inspirerende dag te worden!”
Over de Studiedag GIS & Verkeer
- 29 november 2023
- Dagprogramma: 8 impactvolle presentaties
- Inspiratie, netwerken en kennisdelen
- Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht
- Kosten: €495,- ex btw
Meer informatie & aanmelden: www.gisenverkeer.nl
Welk onderwerp mag niet ontbreken?
Op dit moment hebben wij nog ruimte voor één spreker op de Studiedag GIS & Verkeer. Heb jij een specifiek onderwerp dat zeker terug moet komen op deze dag? Of heb jij informatie waarop alle deelnemers zitten te wachten? Laat het ons weten via c.stolz@dtvconsultants.nl.