Harderwijk is een compacte stad: alle voorzieningen zijn binnen fietsafstand bereikbaar. Volgens Willem van Blijderveen, Adviseur Verkeer van de gemeente Harderwijk, pakken veel inwoners al de fiets. Hij wil echter nóg meer inwoners stimuleren. “De stad groeit hard, en als we niets doen, slibt de stad op termijn dicht.” Verkeersadviesbureau DTV heeft een methode ontwikkeld om met een zogenaamde ‘Quick Scan’ de potentie van ontbrekende schakels in het fietsnetwerk te verkennen. Luuk van Diessen, adviseur bij DTV, deed onderzoek in Harderwijk.
Tekst: Laura Zwolle, via mobiliteitsplatform.nl
“Ons wegennet kan het niet aan. Fietsen verbetert de leefbaarheid en het is gewoon gezonder”, vertelt Van Blijderveen. “Ons fietsnetwerk is al best op niveau, maar het kan altijd beter. We willen met name de fietsbereikbaarheid van onze wijken en industrieterreinen verbeteren. Door missende schakels te realiseren, verkorten we de fietstijd en vergroten we het fietsgemak.”
De methode
Volgens Van Diessen had de gemeente enkele ideeën, maar was de precieze ligging en potentie van de schakels op voorhand nog niet bekend. “We beschikken over een actueel fietsnetwerk in GIS. Voor een aantal belangrijke fietsbestemmingen in Harderwijk – zoals het station en scholen – hebben we reistijd-isochronenkaarten gemaakt. Deze laten zien welke plekken je binnen een bepaalde reistijd kan bereiken.” Vervolgens is samen met de gemeente vastgesteld waar nieuwe fietsschakels wenselijk zijn. Daarna zijn de baten – de reistijdwinst en het aantal potentiële gebruikers – per schakel berekend en is gekeken wat de beste uitvoeringsvorm is. “Volstaat het aanleggen van een fietspad, of is er een fietsbrug of -tunnel nodig?”, aldus Van Diessen. De realisatiekosten werden berekend op basis van kostenkengetallen.
“Hiermee krijg je een ruwe indicatie van de benodigde investering. Door de kosten en baten vervolgens tegen elkaar af te zetten, kun je kijken welke schakels kansrijk zijn. Schakels met hoge baten en geringe aanlegkosten zijn zeer waardevol om nader uit te werken.” Volgens Van Diessen is het belangrijk om ook met een praktische bril te kijken. “Toekomstige (gebieds)ontwikkelingen kunnen bijvoorbeeld ook aanleiding geven om een fietsverbinding daadwerkelijk te gaan realiseren.”
Waardevolle inzichten
Van Blijderveen vindt dat de analyse veel heeft opgeleverd. “Meerdere schakels bleken een grote potentie te hebben, maar vooral een fietsverbinding over het Wolderwijd naar Zeewolde bleek van meerwaarde te zijn.” Hij raadt andere wegbeheerders de methode aan. “Tegenwoordig willen we (bijna) allemaal dat meer inwoners de fiets pakken in plaats van de auto. Met deze methode kan je checken of het een goed idee is om een fietsverbinding aan te leggen.”
Nationaal Verkeerskunde Congres
Luuk van Diessen vertelt meer over dit onderwerp op het Nationaal Verkeerskundecongres op 7 november in Burgers’ Zoo. Blok Methodes 12.00-13.00 uur.
Inschrijven en meer informatie via nationaalverkeerskundecongres.nl