Gedragscampagne ‘Volg je Neus’ wijst fietsers de goede richting op
Naar aanleiding van het grote aantal ongevallen op het Delflandplein in Delft is de rotonde op het plein aangepast. Op de fietspaden rondom de rotonde kunnen fietsers nog maar één richting op. Om te zorgen dat fietsers daadwerkelijk de gewenste rijrichting volgen, heeft gemeente Delft het gedragsteam van DTV Consultants ingeschakeld. Na onderzoek werd een prikkelende campagne opgezet en interventies op straat.
Robin Swolfs, adviseur Gedrag bij DTV Consultants vertelt: “Om tot een effectieve interventie te komen is het van belang om te weten waarom mensen doen wat ze doen. In dit geval: welke factoren liggen ten grondslag aan het wel of niet volgen van de juiste rijrichting door fietsers op de rotonde? Na een uitgebreide locatieschouw hebben wij deze factoren vastgesteld en verwerkt in een procesmodel. Hieruit werd duidelijk dat de interventie zich voornamelijk moest richten op het verhogen van kennis en het vervangen van gewoonte.”
De VolgJeNeus-campagne
De interventie bestond uit een communicatiecampagne voor de doelgroep en twee nudges bij de rotonde zelf. Het gezicht van de campagne, een mannetje met een enorme neus genaamd ‘JeNeus’, werd afgebeeld in zowel de communicatiecampagne als bij de rotonde. In de communicatiecampagne was een gedetailleerde JeNeus te zien in een filmpje en op een folder, waarin de nieuwe verkeerssituatie op de rotonde duidelijk werd. Dit om de kennis over de nieuwe situatie te verhogen. Hierbij is rekening gehouden met de doelgroep en is de insteek van de communicatiecampagne straf vermijdend.
Oude gewoonte vervangen
De nudges bij de rotonde richtten zich op het vervangen van de oude gewoonte om de ongewenste kant uit de fietsen en dienden daarbij als stimulans voor de gewenste richting. Deze nudges bestonden allereerst uit vier globale versies van een fietsende JeNeus op een pijl, gemaakt van neonlicht. De JeNeuzen sprongen aan als het donker werd tijdens de ochtend- en avondspitsuren en uiteraard wees hun prominente neus en de pijl de gewenste rijrichting op. Ook is in de aanloop van de rotonde op de fietspaden met straatgraffiti de tekst ‘Volg Je Neus’ geplaatst. Fietsers die de rotonde aan kwamen rijden werden er dus met meerdere subtiele hints op gewezen de gewenste richting te volgen.
Het resultaat
De campagne zag er in de wintermaanden niet alleen gezellig uit op de rotonde, uit de verkeerstellingen halen we dat het ook heeft bijgedragen aan een gewenst effect. De combinatie van de nieuwe inrichting van de rotonde met de gedragscampagne zorgt ervoor dat bijna alle fietsers de gewenste rijrichting gebruiken: #VolgJeNeus
Positief verrast door de interventies
Paul van der Knaap, projectleider bij gemeente Delft, is erg te spreken over de gedragscampagne: “Er was maar kort de tijd om de campagne uit te werken, daar is het team van DTV Consultants goed in geslaagd. Ik ben zeer tevreden over de geboden expertise, we waren ook positief verrast door de interventies die zijn ingezet.”