Voorlichtingscampagne maakt jongeren in Amsterdam bewust van snelheid in het verkeer
Sinds 8 december is op de meeste wegen in het stedelijk gebied van Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km/u ingesteld. Om jongeren bewust te maken van het belang én de voordelen van rijden met een lagere snelheid, heeft team Gedrag van DTV samen met TeamAlert en Responsible Young Drivers een voorlichtingscampagne ontwikkeld.
De campagne is speciaal gericht op jongeren in Amsterdam en bestaat uit twee onderdelen:
- Crashtest: de Crashtest vindt plaats in een klein vrachtwagentje, waarin vier jongeren op een karretje zitten dat met twee verschillende snelheden een frontale botsing simuleert. Bij deze remwegsimulator ervaren jongeren op een veilige manier het verschil tussen botsen met een snelheid van 50 km/u en 30 km/u én worden zij bewust gemaakt van de noodzaak van het dragen van een gordel. De Crashtest meet ook de reactiesnelheid van de jongeren, waardoor jongeren bewust worden van de risico’s van te hard rijden met een brommer, scooter of auto.
- Streettalk Snelheid: aan de hand van de zogeheten ‘Dilemmakar’ gaan jongerenvoorlichters open in gesprek over het belang en de voordelen van een maximumsnelheid van 30km/u in Amsterdam. De Dilemmakar is een tool met leuke, grappige en originele dilemma’s zoals: ‘Je mag altijd zo hard rijden als je wilt, maar je kan niet slapen omdat auto’s hard rijden in jouw straat.’ Of ‘Je houdt je aan de maximumsnelheid en je kan relaxen want het is rustig in de stad.’
Wat is de norm die heerst, waar hechten leerlingen waarde aan in het verkeer en hoe denken zij over hun eigen verkeersgedrag? Met de Dilemmakar en een interactieve quiz wordt samen met de jongeren een nieuwe norm gezet.
Doelgroep onderschat risico’s
De voorlichting is gericht op jongeren van 16 t/m 24 jaar in de bovenbouw van het VO, het MBO, HBO en WO. Deze doelgroep overschat vaak hun eigen kunnen in het verkeer, daarom is het belangrijk om juist met hen open in gesprek te gaan over het belang en de voordelen van het rijden met een lagere snelheid. De maximumsnelheid geldt voor álle voertuigen op de rijbaan. (Elektrische) fietsers op een fietsstrook moeten zich dus ook aan de snelheid houden. De politie controleert op voertuigen die te hard rijden, dus ook de in Amsterdam zo populaire fatbikes.
Voordelen van 30km/u
- Mocht er een ongeluk gebeuren, dan is de afloop minder ernstig.
- 95% kans dat een voetganger een ongeluk met een personenauto overleeft. Dat is 10% hoger dan bij 50 km/uur.
- Bij 30km/u hebben autobestuurders meer tijd om te reageren bij onverwachte situaties. Daarnaast is het blikveld breder.
- Bij een lagere snelheid halveert het lawaai door verkeer.
Campagne ’30 doen we voor elkaar’
Nynke van der Kallen, adviseur Gedrag vertelt: “Amsterdam heeft zelf de grootschalige publiekscampagne ’30 doen we voor elkaar’ ontwikkeld. Onze voorlichtingscampagne sluit hier naadloos op aan. 30 km/u rijden, dat doe je voor jouw eigen veiligheid, maar ook voor die van je mede-Amsterdammers. Voor de jongeren onderweg naar school, de sportclub, vrienden of de kroeg. Voor de fietsers op weg naar werk en de voetgangers die oversteken. Door wat langzamer te rijden, dragen we eraan bij dat iedereen zich veilig en onbezorgd kan verplaatsen in Amsterdam.
Ze vervolgt: “Naast de Crashtest en de Streettalk Snelheid hebben wij campagneposters en kant-en-klare social media content ontwikkeld, die door de gemeente is verspreid onder alle onderwijsinstellingen in Amsterdam. Ook ontwikkelden wij voor de onderbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs de lesbrief ’30 km/u in de stad’, om ook hen voor te lichten over de voordelen van de veranderende snelheidslimiet.”
Interesse?
Is jouw gemeente ook van plan om 30 km/uur in te voeren en wil je jongeren bewust maken van de voordelen van het rijden met een lagere snelheid? Graag gaan wij met je in gesprek hierover om ideeën uit te wisselen en je hierin te ontzorgen. Neem hiervoor contact op met: Lisette de Wildt of Nynke van der Kallen.